divendres, 16 d’agost de 2013

30.000 voluntaris ja treballen per l'èxit de la Via Catalana

Unes 5.000 persones tindran responsabilitat directa en el control de la cadena, però se'n mobilitzen unes 30.000 a tot el país similitud Durant les Olimpíades, prop de 35.000 ciutadans van fer tasques de voluntariat


L'assaig de Palamós d'ahir Foto: GIL COSTA.
No es tracta només que es necessitin mig milió de persones per cobrir els 400 quilòmetres que hi ha entre Alcanar i el Pertús. Això ja va sortint i quan falta un mes per a la Via Catalana per a la Independència, ja s'han superat amb escreix els 300.000 inscrits. El gran problema és la logística que suposa muntar una moguda com aquesta, garantir la seguretat de les persones, organitzar la gent i que no hi hagi problemes. Per aquest motiu, l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha creat un dispositiu de voluntaris que seran els encarregats de controlar que tot surti com s'ha previst. Al capdavant hi ha Ignasi Termes i Ferran Civit, com a coordinadors nacionals. D'ells depenen sis coordinadors regionals i, d'aquests, els comarcals. L'escala continua amb 86 coordinadors locals, un per cadascun dels municipis que unirà la cadena. En total s'han creat 800 equips de quatre persones encarregades de controlar cada tram de 500 metres. Cada equip l'integraran un responsable o cap d'equip, un fotògraf i dos voluntaris més. És a dir, en la gestió directa de l'organització de la cadena el dia 11 de Setembre hi tindran responsabilitat directa uns 5.000 voluntaris.
Però segons Civit, el nombre de voluntaris –que no d'inscrits– va molt més enllà, ja que també hi ha els voluntaris que han estat encarregats de coordinar tota la logística des de les agrupacions locals de tot el país. Aquests, entre altres coses, s'encarreguen de la preparació per al trasllat de persones. Per exemple, la cadena no passa per les terres de Lleida, però hi ha moltes persones que s'han inscrit a Via Catalana des d'aquesta zona. Els voluntaris dels municipis són els que s'han fet responsables de temes logístics, com ara el lloguer dels autobusos per poder traslladar aquestes persones cap als trams als quals han estat adjudicats. I és que es creu que almenys es llogaran cap a 1.500 autocars, i en cadascun hi haurà un voluntari responsable. Tot aquest moviment fa que la xifra total de voluntaris, segons el coordinador nacional, s'acosti a les 30.000 persones.
Un altre element a tenir en compte és la ciutat de Barcelona per arribar a aquesta xifra. Es preveu que hi haurà molta gent a la capital, i per tant, amb l'equip de quatre persones, que és l'habitual als altres trams del país, no se'n fa prou. Per això, com a mínim hi haurà un voluntari més per cruïlla. “Un tram que passi per una illa de tres cruïlles de l'Eixample, per exemple, necessita més efectius que no pas en un poble amb un volum d'habitants molt menor”, exemplifica Civit.
Els voluntaris estaran convenientment uniformats amb una armilla perquè la gent s'hi pugui dirigir en cas de necessitat. Però el lema Organització a l'esquena serà tot el que els distingirà. És a dir, no hi haurà cap uniforme específic, com en altres esdeveniments massius.
Com en els Jocs Olímpics
“El que s'està movent aquest estiu a Catalunya és impressionant. Una feina de dimensions descomunals que seria impossible de portar a terme sense la implicació de la ciutadania”, raona Civit. I té raó. Si es fa una comparativa de les persones que arriba a mobilitzar la Via Catalana només pel que fa a voluntaris, és comparable als Jocs Olímpics de Barcelona del 1992. Per a les Olimpíades es van presentar uns 60.000 voluntaris de totes les zones de l'Estat espanyol quan tot just s'havia presentat la candidatura. Quan es va triar la ciutat com a seu, aquesta xifra va pujar fins a les 102.000. Es va fer un procés de selecció durant el qual es van acabar triant 35.000 persones i 15.000 més per als Jocs Paralímpics. La diferència, recorda Civit, és que el pressupost era molt diferent, incomparable amb el de la Via Catalana. Assevera que se'ls va fer un pla de formació, se'ls donaven dietes i uniformes. En canvi, amb la cadena, tothom qui s'hi ha involucrat ho fa de manera altruista.
L'organització ha estat parlant amb els cossos de seguretat (policies locals, bombers i Mossos d'Esquadra) perquè col·laborin amb el dispositiu. “Nosaltres el que hem fet és posar-nos a les seves ordres, ja que el volum de persones i vehicles que es mourà és molt gran”, conclou.

LES XIFRES


1.500
autobusos
es llogaran per traslladar gent de zones per on no passa la cadena fins als trams que els pertoca.

30.000
persones voluntàries
es preveu que participen amb responsabilitats en l'organització de la cadena humana.

Assajos a dojo, i els que es faran!


Durant els caps de setmana d'estiu es multipliquen els assajos de cadenes humanes al país com
a preparació de la que es farà per la diada i, enguany, coincidint amb el pont de Santa Maria,
encara més. Dimecres se'n van fer a la Bisbal d'Empordà i a l'Escala, recorrent els nuclis
antics d'aquestes poblacions. Ahir va ser el torn de Bonastre i Palamós. En aquest darrer municipi
va ser especialment espectacular perquè es va fer a peu de platja, en ple dia, anant des de la zona
del port fins a gairebé Torre Valentina. De cara al cap de setmana s'ha previst fer més assajos,
dissabte, a Sant Feliu de Guíxols, Flix i Prada de Conflent –coincidint amb la celebració de la
Universitat Catalana d'Estiu–. Diumenge, en canvi, ja no es faran assajos, sinó que es faran
cadenes reals, però a nivell internacional. Seran a Curitiba i Rio de Janeiro, totes dues ciutats
del Brasil.
Abans no acabi el mes també es faran els assajos de les festes de Gràcia de Barcelona,
Granollers, Gandesa, Taradell o Girona. I en el terreny mundial, a llocs com ara Los Angeles,
Edimburg, Berlín, Nova York, Mèxic DF, Buenos Aires o Zuric.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada